Zakon moralny i ceremonialny wg Biblii

Głównym problemem adwentystów jest przyjmowanie przez nich pozabiblijnego autorytetu ponadnaturalnego, którym są fałszywe proroctwa Ellen G. White (na zdjęciu). To w oparciu o nie interpretują Pismo Święte. Wygląda to zaś niczym koraliki wersetów nanizane na obcą Pismu myśl.

W oparciu o to nauczanie, oraz niektóre cytaty podzieli Zakon na moralny, który wg nich stanowi wyłącznie Dekalog i ceremonialny, którym jest reszta Prawa Mojżeszowego. Jednocześnie twierdzą też, że część ceremonialną wypełnił Pan Jezus, a moralna nadal obowiązuje, co akurat jest słuszne.

To teraz przyjrzyjmy się faktom:

1. Poza Dekalogiem nie powinno być więc istotnych nakazów moralnych, a jest ich mnóstwo, w tym najważniejszy – przykazanie miłości. (3Mjż 19; 5Mjż 19).

2. NT powinien nie nauczać więc z poza Dekalogu, gdyż część ceremonialną wypełnił Pan Jezus, a naucza z wielu miejsc Mojżesza, w tym przykazań miłości (Mt 22:37-39; Mk 12; Łk 10; Gal 5; Jkb 2), jako najważniejszych, obowiązujących bezwzględnie każdego chrześcijanina. (1J) Nie naucza natomiast nigdzie o literalnym przestrzeganiu IV przykazania, w sobotę.

W ten sposób – biblijną dedukcją – dochodzimy do wniosku, że literalne przestrzegania IV przykazania jest nakazem ceremonialnym, który wypełnił swoją posługą Pan Jezus. Było ono zaś typem zbawienia z łaski przez wiarę, czyli odpocznienia od własnych wysiłków w tym zakresie, o czym czytamy w Hbr 4. Poniżej fragmenty:

w. 3 Albowiem do odpocznienia [1] wchodzimy my, którzy uwierzyliśmy, …

w. 9-10 A tak pozostaje jeszcze odpocznienie [2] dla ludu Bożego; kto bowiem wszedł do odpocznienia [1] jego, ten sam odpoczął [3] od dzieł swoich, jak Bóg od swoich.

Wnioski:

1. Arbitralny podział dokonany przez AD7 jest błędny.

2. Literalne wypełnianie sabatu, czyli zachowywanie przez nieżydów żydowskich dni, jest cofnięciem się z wiary do służby innym bogom – pogaństwa, o czym czytamy wprost w Gal 4:8-10 [4]

3. Chrześcijanie wypełniają IV przykazanie jeśli nie dodają własnych dzieł do dzieła Pana Jezusa. Takim zaś dodanym dziełem jest ceremonialne przestrzeganie IV przykazania, przez nieżydów.

Jeśli Bóg pozwoli, to następnym razem będzie o Dniu Pańskim, pierwszym, albo ósmy dniu, czyli naszej – nieżydów – niedzieli.

[1] Gr katapausis – spoczynek, odpoczynek, miejsce spoczynku. Strong 2663.

[2] Gr. sabbatismos – sabatowanie, obchodzenie sabatu. Strong 4520.

[3] Gr katapauo – przerwać, skończyć, ułagodzić, wypocząć, ustać. Ten sam rdzeń. Strong 2663. To samo słowo występuje na określenie tego, że Bóg odpoczął w siódmym dniu – w. 4.

[4] Lecz dawniej, gdy nie znaliście Boga, służyliście tym, którzy z natury bogami nie są; teraz jednak, kiedy poznaliście Boga, a raczej, kiedy zostaliście przez Boga poznani, czemuż znowu zawracacie do słabych i nędznych żywiołów, którym ponownie, jak dawniej służyć chcecie? Zachowujecie dni i miesiące, i pory roku, i lata!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *